Alla vet att det är billigare att handla efter jul istället för att köpa julklapparna före högtiden. Företagen vill rea ut alla de produkter de inte sålt och ladda inför det nya året med nya.
Då ska man som konsument passa på att köpa billiga kläder, presenter och elektronik. Eller?
I och med att företagen vet att många är ute för att fynda efter juldagarna anpassas även reorna efter dessa. Detta inte minst hos elektronikföretagen som nästan varje år får kritik för att de reor de har är vilseledande.
Självklart går det att hitta billiga tv-apparater och få rabatter på DVD-spelare men man bör inte i första hand titta på det gamla priset utan verkligen jämföra priserna för att hitta bästa pris.
Ett klassiskt exempel är ”höjning-sänkning”. Uppmärksamma konsumenter har bevisat att vissa elektronikföretag väljer att höja priserna under höstarna. Detta för att kunna sänka priserna rejält efter jul. På så vis kan de erbjuda 30% rabatt vilket självklart lockar många att köpa.
Men i själva verket så är prissänkningen minimal – om ens någon. Detta om man jämför mot vilket pris som personen fick betala några månader tidigare innan prishöjningen genomfördes.
Ett annat exempel är ”unika produkter”. Detta uppmärksammades bland annat inför mellandagsrean för några år sedan av några konsumenter och av kvällstidningarna som kritiserade enstaka elektronikbutiker för detta. Det som sker är att nya produkter tas in under mellandagsrean.
Dessa då med kraftigt rabatterade priser. Problemet är dock att man inte har haft dessa produkter till salu tidigare vilket gör det omöjligt att veta vad de har kostat tidigare. Kanske är det produkter som är av lägre kvalité som säljs under ordet REA bara för att locka kunderna till butiken.
Ytterligare ett sätt är att ha extrema reor som i realitet inte finns. Det kan exempelvis stå att de fått in 300 datorer som kommer att säljas för 2500kr st. Men när kunderna kommer till butiken visar det sig att datorerna redan är slutsålda. Detta även om de stått först i kön.
Personalen kan då hävda att det var 300 datorer sammanlagt på flera olika butiker eller att de förhandsbokats via nätet. Det kan mycket väl vara sant även om många känner sig lurade att åka till butiken för att köpa en vara som de egentligen inte har.
Skribenten av denna text lyckades köpa den enda datorn en butik hade rea på, en stor numera nedlagd elektronikfirma hade rikstäckande kampanj med ett rejält sänt pris på en helt ok dator, lilla mamsen var sugen på just den datorn, vi stod i varsin kö och undertecknad fick tag på den ENDA datorn som fanns i lagret på den butiken …