Flera E-handlare har varit mycket kritiska till det avtal som Post Nord haft med Kina. Ett avtal som inneburit extremt låga fraktkostnader och att postorder via Kina exploderat.
Många E-handlare har känt av den hårda konkurrensen – som nu i alla fall kommer att minska något med högre avgifter.
Med mycket låga priser har webbportaler som Wish och Alibaba blivit ett självklart val för svenskar som vill shoppa ”småprylar”. På ett flertal produkter är priserna bara 30-40 % mot vad de säljs för i Sverige. Många gånger går det till och med att beställa varor och enbart betala för frakten. Att dessa företag irriterat svenska E-handlare är alltså lätt att förstå.
Grunden till framgångarna för exempelvis Wish är inte bara låga priser utan även att frakten varit så låg. Orsaken är ett mycket gammalt avtal som Kina haft med Sverige. Men från och med första mars 2018 ändras villkoren och nu blir i alla fall frakten dyrare vilket kan dämpa viljan att privatimportera från Kina.
Alltid en administrativ kostnad
Alla paket som kommer till Sverige, från ett land utanför EU, kommer få en administrativ kostnad på 75 kr. Det innebär att mottagare först måste betala in denna summa innan paketet delas ut. Om så inte sker kommer paketen att skickas tillbaka till avsändaren.
Med tanke på att leveranstiden ofta är 4-8 veckor kan de som redan beställt varor bli tvungna att lösa ut sitt paket innan leverans. Detta även om återförsäljaren inte nämnt något om det på sin hemsida. Avgiften är 75 kr per paket om värdet maximalt är 1 500 kr. Är värdet högre kommer avgiften att bli 125 kr. I det senare faller ska även tullavgift betalas.
Det är inte bara svenska E-handlare som ser fram emot förändringen. Det kommer även innebära en hel del pengar till statskassan. Av de ca 600 000 paket som varje vecka kommer till Sverige från Kina är det en ytterst liten del som belastas med moms.
Detta även om köparen i många fall är tvungen att betala in detta. Tullverket tror att det handlar om missade intäkter för statskassan på upp till en miljard kronor per år.
Det var därför som tullverket bad PostNord ta fram en handlingsplan för hur administreringen kunde ske på ett tydligare sätt så att momsen verkligen blir betald. En lösning som nu kommer att börja gälla från första mars.
Att det kommer bli negativa reaktioner från konsumenterna förväntar sig både Tullverket och Post Nord. Men E-handlarna och staten är i alla fall nöjda.