Core Proteinpannkaka – En recension

Pannkakor är många barns favoritmaträtt. Men nyttigt är det knappast. Med enbart mjölk, mjöl och några ägg kommer man inte långt gällande nyttigheter och långvarig mättnad. Ett alternativ är att köpa en mix så man snabbt kan tillaga proteinpannkaka i köket. Extremt enkelt, mycket gott och framförallt betydligt nyttigare. I alla fall om man ser ur ett proteinperspektiv.

Proteinpannkaka finns från ett flertal olika tillverkare och följande recension handlar om Core Proteinpannkaka.

Gott, enkelt och prisvärt

proteinpannkakor-med-recensionIbland kan det vara lite svårt att steka proteinpannkakor. Det beror på att smeten är betydligt tjockare än vanlig pannkakssmet och därmed inte lika lätt rinner ut i pannan.

Men Core lyckas riktigt bra med avvägningen på konsistensen på pannkakan. Enkel att steka helt enkelt. Kan vara bra att ha en slickepott på slutet för att få ut den sista smeten ur bunken. Pulvret blandas med vatten eller mjölk och det går snabbt att mixa ihop smeten.

Kan med fördel packas med på utflykten då de är enkla att äta tack vare att de är lite tjockare. Tänk amerikanska pannkakor och både utseende och konsistens stämmer bra överrens.

Smakmässigt får dessa proteinpannkakor mycket bra betyg. Som en recensent skriver ”hade jag fått dem och någon sagt att det var amerikanska pannkakor hade jag trott dem”. Här finns ingen bismak som annars lätt uppstår när proteinprodukter ska skapa grunden i måltider.

Rent proteinmässigt ligger däremot denna pannkaka något efter. Det är 20% protein vilket visserligen är högt i jämförelse med andra pannkakor men lågt i jämförelse med många andra proteinpannkakor. Det finns de med nästan dubbelt så mycket protein.

Prisvärda är de i alla fall då priset landar på ca 11kr för vardera portionen. Många andra märken har priser som landar på ca 18-25kr.

Till pannkakorna kan man ha bär eller frukt. Undvik sylten då det är så mycket socker i dessa produkter. Ska man äta nyttigt är det lika bra att köra hela vägen ut.

Till efterrätt då? Ett tips är att mixa lite pulver till proteinpudding och sedan ställa det i kylskåpet ca en timme innan det ska ätas. Mycket nyttigare än glass – och barnen kommer knappast märka någon skillnad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

− 1 = 1